:: The articles in this series were originally
:: published in Daniella Thompson on Brazil.


 

The Boeuf chronicles

Structure of Le Boeuf sur le Toit

based on analysis by
Manoel Aranha Corrêa do Lago
(published in the Latin American Music Review, Spring/Summer 2002)

Daniella Thompson

Tune No. Tune Title [-section] Composer Key* R.M.** Corresponding Ballet Scene
in The Nothing Doing Bar
Cycle I
  Rondo 1 Darius Milhaud C   Thème du Barman

1

São Paulo Futuro-A
(maxixe curtindo; 1914)
Marcelo Tupinambá c A Entrée des Nègres

1

São Paulo Futuro-B Eb B
  Rondo 2 Darius Milhaud Eb C

2

Viola Cantadeira-B
(tanguinho/canção sertaneja; 1917)
Marcelo Tupinambá eb   Entrée des Femmes

2

Viola Cantadeira-A Gb  
  Rondo 3 Darius Milhaud Gb D

3

Amor Avacalhado-A
(tango; 1918)
João de Souza Lima, aka Xon-Xon f# E Entrée des Hommes

4

O Matuto-B
(cateretê/canção cearense; 1918)
O Boi no Telhado-A
(tango; 1918)
Marcelo Tupinambá A F

5

José Monteiro, aka Zé Boiadêro
  Rondo 4 Darius Milhaud A  

6

Ferramenta-A
(tango; 1905)
Ernesto Nazareth A G

7

Olh’ Abacaxi!-A
(samba; 1918)
F. Soriano Robert G H
Cycle II
  Rondo 5 Darius Milhaud      

8

Gaúcho-A
(corta-jaca; 1895)
Chiquinha Gonzaga g I Chute du Nègre

9

Flor do Abacate-A
(polka; 1915)
Álvaro Sandim Bb J Danse du Bookmaker
  Rondo 6 Darius Milhaud Bb K

10

Tristeza de Caboclo-A, B
(tanguinho; 1919)
Marcelo Tupinambá bb L Tango des deux Femmes

11

Maricota, Sai da Chuva-A
(tanguinho; 1917)
Marcelo Tupinambá Db M Coup de sifflet de la Police
  Rondo 7 Darius Milhaud Db N

12

Carioca-A
(tango; 1913) w/ Escovado-A in counterpoint
Ernesto Nazareth c# O Entrée du Policeman

13

Escovado-A
(tango; 1905) w/ Carioca-A in counterpoint
Ernesto Nazareth E  
  Rondo 8 Darius Milhaud E  

6

Ferramenta-A Ernesto Nazareth E P

14

Waltz [Unidentified no. 1]   D Q Danse du Policeman
Cycle III
 

Rondo 9

Darius Milhaud D   Mort du Policeman

15

“La Mort du Policeman” [Unidentified no. 2]
“Tanguinho meio choro” [Unidentified no. 3]
  d R

16

 

17

Caboca di Caxangá
(canção; 1913)
Vamo Maruca, Vamo-B
(samba; 1918)
Catulo da Paixão Cearense F S Danse du Négrillon

18

Juca Castro
  Rondo 10 Darius Milhaud F  

5

O Matuto-A

Caboca di Caxangá-refrain
Marcelo Tupinambá f T Danse de Salomé

17

Catulo da Paixão Cearense

19

A Mulher do Bode-A
(polka-tango; 1918)

Urubu Subiu-A
(desafio sertanejo; 1917)

Vamo Maruca, Vamo-A
Oswaldo Cardoso de Menezes Ab U

20

unknown

18

Juca Castro
  Rondo 11 Darius Milhaud Ab  

21

Tango Brasileiro-B
(1890)
Alexandre Levy g# V

22

Que Sodade!
(cena sertaneja; 1918)
Marcelo Tupinambá B W Sorties
  Rondo 12 Darius Milhaud B  

6

Ferramenta-A Ernesto Nazareth B X

23

Seu Amaro Quer-A
(tango carnavalesco; 1918)

Sertanejo-C, A
(tango/batuque-dança brasileira; 1919)

Para Todos-A
(samba carnavalesco; 1919)
F. Soriano Robert A Y

24

Carlos Pagliuchi Z

25

Eduardo Souto  
Recapitulation
  Rondo 13 Darius Milhaud A AA  

1

São Paulo Futuro-A

Galhofeira (No. 4 in Quatro peças líricas, op. 13; 1894)
Marcelo Tupinambá a BB Résurrection du Policeman

26

Alberto Nepomuceno

1

São Paulo Futuro-B Marcelo Tupinambá C  
  Rondo 14 Darius Milhaud C  

27

Sou Batuta-Intro
(tanguinho; 1919)
Marcelo Tupinambá C CC

21

Tango Brasileiro-A Alexandre Levy    
Coda
  Rondo 15

Apanhei-te, Cavaquinho
(polka; 1915)
Darius Milhaud C EE Le Barman présente l’addition

28

Ernesto Nazareth

21

Tango Brasileiro-A Alexandre Levy C  

*Lower case = minor key
**Rehearsal markings

 

Le Boeuf sur le Toit Discography

Copyright © 2003–2013 Daniella Thompson. All rights reserved.